Consumenten worden zich steeds meer bewust van wat ze kopen. Zo geven ze steeds vaker de voorkeur aan duurzame producten. Maar ze zoeken ook naar merken die in andere aspecten van hun bedrijfsvoering rekening houden met het milieu en duurzaamheid. Hieronder lees je hoe je als onderneming kunt kiezen voor duurzame verpakkingen voor je product.
#1. Ontwerp verpakkingen met het oog op recycling…
Hoe meer van de verpakking er gerecycled kan worden, hoe beter. Maar zelfs wanneer een verpakking volledig recyclebaar is, betekent dit nog niet dat deze ook daadwerkelijk gerecycled wordt. Het is dus de moeite waard om te onderzoeken hoe je de consument kunt overtuigen om de verpakking na gebruik daadwerkelijk in de juiste recycle-bak te deponeren.
#2. …of met het oog op hergebruik
In plaats van een verpakking te ontwerpen om open te scheuren en vervolgens weg te gooien of te recyclen, kun je er ook voor kiezen om meer robuuste, duurzame verpakkingen te gebruiken die geschikt zijn om te worden ingezameld, schoongemaakt, opnieuw gevuld en weer verkocht te worden. Denk aan het melk-systeem dat we vroeger hadden; de melkman haalde de lege melkflessen op, welke hij dan weer opnieuw kon gebruiken. Hergebruik vraagt vanzelfsprekend wel om een degelijke infrastructuur, iets dat niet bij elk product haalbaar is.
#3. Reduceer de hoeveelheid verpakkingsmateriaal
Door de hoeveelheid verpakkingsmateriaal zoveel mogelijk te reduceren kun je ook de impact op het milieu verminderen. Let wel op dat de verpakking zijn oorspronkelijke doel niet verliest: een duurzamere verpakking die gepaard gaat met bijvoorbeeld een gereduceerde houdbaarheidsdatum, gaat zijn doel voorbij. De milieu-impact van een verspild product is over het algemeen veel groter dan die van het verpakkingsmateriaal dat je hebt bespaard.