Als woningcorporatie ben je het grootste deel van de tijd bezig met het afhandelen van administratieve werkzaamheden. Als je systeem niet goed is ingericht, medewerkers langs elkaar heen werken of taken zich blijven opstapelen, kun je al snel het overzicht verliezen. Hieronder 3 manieren om de controle over jouw bedrijfsprocessen terug te krijgen!
#1. Zorg voor een geoptimaliseerd ERP systeem
Een ERP (Enterprise Resource Planning) systeem is een systeem dat de informatie van verschillende afdelingen binnen je woningcorporatie samenbrengt en zorgt dat iedereen altijd de meest actuele gegevens tot zijn beschikking heeft. Kies voor een ERP systeem dat specifiek is ontwikkeld voor woningcorporaties; op die manier weet je zeker dat alle werkzaamheden en bedrijfsprocessen door één systeem gefaciliteerd kunnen worden.
#2. Informeer medewerkers over personalisatiemogelijkheden
Wanneer je eenmaal een geschikt ERP systeem hebt, neem dan de tijd om medewerkers te laten zien hoe zij de interface van hun digitale werkomgeving kunnen personaliseren. Moderne ERP systemen bieden volop personalisatiemogelijkheden, echter zijn die niet altijd bekend bij de mensen die ermee werken; zij gaan er vaak vanuit dat ze het moeten doen met hoe het eruit ziet als ze voor het eerst inloggen. Een minimalistische gebruikersinterface die is beperkt tot de elementen die de betreffende medewerker nodig heeft, creëert rust en overzicht en maakt het mogelijk efficiënter te werken.
#3. Stimuleer zelfredzaamheid van huurders
Het kwijtraken van het overzicht wordt in veel gevallen veroorzaakt door een onnodige hoeveelheid aan taken die moeten worden uitgevoerd. Door huurders zelfredzamer te maken, kun je zorgen dat zij bepaalde taken zelf kunnen uitvoeren. Een huurdersportaal waarop huurders kunnen inloggen om informatie te raadplegen en zelf hun woonzaken te regelen, kan de dagelijkse workload aanzienlijk verlichten.