Zit je te denken aan een nieuwe reclamecampagne voor je bedrijf, dan kun je deze keer eens een animatie als reclame laten maken. Een animatie is een reeks van achter elkaar geplaatste stilstaande beelden die de illusie opwekken dat er beweging is. Uit onderzoek blijkt dat animatie een hele effectieve manier is om de aandacht te trekken van potentiële klanten, want onze aandacht wordt eerder gegrepen door bewegende beelden dan stilstaande beelden. Bovendien heb je met animatie niet de beperking die je hebt als je echte videobeelden zou gebruiken. Hebben we je nog niet overtuigd, dan kun je hieronder 5 redenen lezen waarom een animatie laten maken voor reclamedoeleinden een goed idee is.
- Animaties trekken de aandacht
Uit onderzoek blijkt dat ons sneller iets opvalt op het moment dat het beweegt. Dat komt waarschijnlijk doordat we als primitieve mens snel moesten reageren op een dreiging en eerder dreiging kwam vanuit bewegende dingen als tijgers in het struikgewas dan vanuit stilstaande rotspartijen. Door een animatie te gebruiken als reclame kun je er dus voor zorgen dat je sneller gezien wordt.
- Animaties kunnen een complexe boodschap simpel overbrengen
Met een animatie kun je een complexe boodschap makkelijker overbrengen. Met zogenaamde motion graphics kun je bijvoorbeeld allerlei bewegende soorten data en statistieken laten zien en je kunt een animatie gebruiken om op een duidelijke manier laten zien hoe iets werkt.
- Met animaties kun je iets laten zien wat in werkelijkheid niet mogelijk is
Met een animatie kun je iets laten zien wat in het echt niet kan. Denk bijvoorbeeld aan een animatie over hoe een aspirine werkt in je lichaam. Je kunt geen dwarsdoorsnede maken van een levend mens om de werking van dit geneesmiddel te laten zien. Met animatie kun je ook dieren laten praten en acteren, zoals de hamsters in de reclame die vorig jaar de Gouden Loeki won.
- Met animaties kun je goed een emotie te overbrengen
Een animatie is ontzettend doeltreffend om een emotie over te brengen. Animaties brengen levenloze objecten tot leven. Denk maar aan pratende flessen, dansende bezems en ondeugende chocoladesnoepjes. En wie had er ooit kunnen denken dat we ooit ontroerd zouden raken door een afgedankte robot die de hoofdrol speelde in de animatiefilm Wally van Pixar?
- Een animatie spreekt een brede doelgroep aan
Bijna iedereen vindt animaties leuk of prettig om naar te kijken. Animatiefilms zijn nog steeds ongekend populair bij jong en oud. En een animatie roept bij volwassen nog steeds een nostalgisch gevoel op, wat ze terugbrengt naar hun kindertijd. Wil je dus op een opvallende manier duidelijk je boodschap overbrengen aan een brede doelgroep, dan kies je voor een animatie als reclame.